tisdag 6 juli 2010

Det eldas för lite i Sverige!


Sådärja! Det tog lite längre än v.18 för mig att komma mig för att delge er någonting intressant. Det beror på att jag lider av en alldeles frenetisk brist på inspiration, så om ni har någt intressant fenomen att ge mig som jag kan skriva om så gör det.

Idag har jag med glädje noterat Gudrun Schymans tilltag på Almedalsveckan. Om någon av er har missat det så tog hon alltså helt enkelt och bjöd in pressen till en liten grillfest, där hon tände grillen med pengar. Närmare bestämt 100 000 kronor fick möta sitt öde i elden under Feministiskt Initiativs grillkorvar.
Detta var då en manifestation för att uppmärksamma frågan om skillnaderna i män och kvinnors lön.
Och folk börjar gnälla. Varför skänker de inte pengarna till välgörenhet istället? Så onödigt! Vad gör det här för att hälpa kvinnor som har lägre lön? yaddayaddayadda.

Jaa. Varför tog de inte och skänkte pengarna till någon hjälporganisation, som kan hjälpa någon tjock, kostymklädd direktör i något lyxvillaområde att få lite mer pengar att köpa prostituerade för när han inte får något därhemma?
Eller varför inte till kyrkan? Det är väl betydligt bättre att lägga 100 000 kronor på att bevara de gamla fina traditionerna som kyrkan ger oss. Det kan ju till exempel användas för att finansiera det fina lilla intresset för icke byxmyndiga småpojkar som ju lite då och då uppkommer i dessa kretsar.
Skämt åsido. Det är ju vackert allt det där med välgörenhet.
Det som är intressant i det här är varför just Gudrun Schyman blir så utskälld för att hon bränner upp 100 000 kr som hon fått via en donation ifrån ett företag, just för företaget inte tyckte om att kvinnor ofta har sämre lön än män.
Vi har alldeles nyligen haft ett kronprinsessbröllop där åtskilliga miljoner togs direkt från de pengar svenska skattebetalare tjänat ihop. Pengar som hade gjort betydligt mer nytta i vård, omsorg eller någon form av välgörenhet.
Nä jag vet, Två fel gör inte ett rätt. Men alla andra partier?
För 100 000 kr får man, enligt Gudrun herself, inte ens en halvsideannons i någon av de större kvällstidningarna. Då kan man ju fråga sig hur mycket andra, större partier lägger på sina valkampanjer? Jag skulle vilja hävda att brända pengar är lika mycket brända pengar oavsett om de har lagts på grillen eller på en reklamsida i aftonbladet (som ändå ingen läser). Nåja, om man är dum nog att betala aftonbladet för att få ha en reklamannons i deras värdelösa tidning så slutar mest troligt inte de pengarna som aska, men inte fan går de till mera välgörenhet än de som fick agera bränsle till grillbrasan där Fi gjorde sin lunch.
Jag är faktiskt tveksam till vad jag tycker är det moraliskt rätta i den frågan. Att betala en tidning som inte drar sig för att skrämma lättlurat folk med allsköns hot om laboratorieskapade svarta hål som kommer sluka världen, meteoriter, "folksjukdomar" som kommer döda oss osv, för att sprida sitt budskap, eller att använda samma pengar för att tända grillen och bjuda på korv för att sprida sitt budskap. Eller, jag är inte tveksam. Jag föredrar korv.
Jag tror inte det hade varit så här mycket gnäll om det vore så att man kunde anta att Gudrun Schyman rakar fittan. Eller i alla fall armhålorna och benen. Men de kan man ju inte gå runt och inbilla sig att hon gör, för hon är ju feminist.
Alla vet ju att feminister liknar mer vargar än kvinnor. De är jättehåriga, folkilskna som fan, existerar bara på grund av att några stockholmare vill det, ibland vågar folk inte gå ut på grund av dem, och för allas bästa så bör de utrotas.
Det är klart att har man samma utgångsläge som en varg så får man ju ta i lite för att synas, och man kan ju inte räkna med att bli omtyckt. Och nog syntes Gudrun Schyman och hennes feminister. Betydligt mer än de hade gjort om de lagt pengarna på en annons i aftonbladet, och de lyfte fram en fråga som de vill uppmärksamma, och de visade var de står, jag tycker inte det kan bli bättre.
Många av er som sitter och gnäller på det här har säkert suttit i er testosteronindränkta datorstol och whinat över att "det enda vettiga partiet" Sverigedemokraterna inte har fått utrymme i media för sin reklam och annonser. Här har ni ju den perfekta lösningen. Eftersom ni ändå oftast gör bort er de få gånger ni på något sätt uttrycker er i media, så ta era valkampanjspengar och skänk till bistånd i något fattigt muslimskt U-land. Det skulle en gång för alla ta bort den där rasiststämpeln ni har. Kanske folk till och med skulle ändra sig angående eran människosyn, som ju ofta anses vara lite inhuman. Ni har väljare att vinna.
Men nä, Jimmie Åkesson har ju inte ens någon fitta att raka, så varför skulle han behöva skänka sitt partis pengar till välgörenhet istället för misslyckade valkampanjer?

Till Gudrun:

Du kommer säkert inte att läsa det här, men jag tänker ändå skriva det. Jag älskar dig lite från och med idag. Jag älskar ditt sätt att marknadsföra dina åsikter och de frågor du tycker är viktiga. Jag älskar dina ideer, och även om du kanske inte har vunnit så många väljare idag så har du mycket att lära världen. Jag älskar också ditt mörkröda läppstift som du hade när du var med på nyheterna idag.

Men jag kommer ju inte rösta på dig.

1 kommentar: